Pra quem acha que estaística é matemática: :-)
Donald Rubin, em Matched Sampling for Causal Effects (Cambridge Univ. Press), p. 2
After returning to Harvard for my second and third years in applied math, I realized that there was a department called “Statistics” that seemed to include the study of things that I was already doing. By my fourth year at Harvard, I was a PhD student in that department, with a ready topic for my thesis, and with a fabulous PhD advisor who was also a wonderful human being,William G. Cochran. Bill, who was then one of three senior faculty in the Department of Statistics at Harvard University, the others being Arthur Dempster and Frederick Mosteller, had a powerful influence on me. He taught me what good statistics meant: doing something to address an important real problem. If a project didn’t have some relevance to the real world, Bill’s view was that it might be of interest to some, and that was OK, but it wasn’t of interest to him. It might be great mathematics, but then I should convince a mathematician of that, not him – he was neither interested nor able to make such an assessment. Over the years, I’ve tried to instill the same attitude in my own PhD students in statistics.
Tradução livre:Depois de regressar a Harvard para o meu segundo e terceiro anos em matemática aplicada, eu descobri que havia um departamento chamado "Estatística" que parecia incluir o estudo das coisas que eu já estava fazendo. No meu quarto ano na Universidade de Harvard, eu era um PhD estudante nesse departamento, com um t[opico pronto para minha tese, e com um fabuloso orientador, que também era um ser humano maravilhoso, William G. Cochran. Bill, que era um dos três professores sêniores no Departamento de Estatística da Universidade de Harvard, sendo os outros Arthur Dempster e Frederick Mosteller, teve uma poderosa influência sobre mim. Ele me ensinou o que significava estatística: fazer algo para resolver um verdadeiro problema importante. Se um projeto não tivesse alguma relevância para o mundo real, a visão de Bill era que ele poderia ser de interesse para alguns, e que estava OK, mas não era de interesse para ele. Podia ser excelente matemática, mas então eu deveria convencer um matemático, não ele. Ele não se interessava, nem seria capaz trabalhar naquilo. Ao longo dos anos, eu tentei incutir a mesma atitude em meus alunos de doutorado em estatística.
Attachment:
Lohr2010.pdf
Description: Adobe PDF document